Isnin, 9 April 2012

Aku pesalah.

Pesalah seperti aku memang patut dihukum. Hukuman dunia, penyakit. Hukuman akhirat, azab dari Yang Adil.

Dijatuhkan hukuman itu atas kesalahan,
"Kamu tahu itu salah, tapi lakukan juga perkara itu"

Itu adalah kesalahan terbesar aku, ketagihan.
Aku dah sedar itu kesalahan, tapi ketagihan punca aku ulangi.

Aku masuk ke kamar pesalah,
Peguambelanya adalah Makhluk dari api,
Yang mahu aku ikutnya ke Neraka,

Yang Maha Adil, Yang Maha Mengetahui
Mengadili aku dengan telus.

"Bagaimana kamu sedar dari kesalahan kamu?"

Aku membela diri. "Aku malu. Aku tak sanggup libatkan orang lain. Dosa ini aku bawa bersama bila aku bertemu orang lain"

 Rambut yang bersikat, bulu kening yang rapi, janggut yang kemas,kuku yang separa panjang, bibir yang merah, mata yang coklat, tutur kata yang lembut.

"Faktor yang pesalah tonjolkan bagi menutup kejahatan sebenarnya."

"Adakah kamu tahu, esok ada atau tiada untuk kamu?"

Aku tunduk. "Tidak tahu"


Ya, aku pesalah


2 ulasan: